Egy Mészöly-monumentum
„…Megbocsáthatatlanul szeretem a földet…”
Jelenczki István portréfilmjének szerkesztett változatából
Porkoláb-völgy, 1995 ősze |
Egy ilyen miliőben, környezetben, amihez ilyen típusú emlékrajok környékezik meg az embert, ez a halálnak egy másfajta kategóriáját ébreszti fel az emberben. Itt a pusztulás folyamata valamilyen formában nem a végleges pusztulás körképébe illeszkedik be. Itt a folytatásnak egy olyan bizonyossága és szépsége veszi körül az embert, ami már nincs személyesre úgy kihegyezve, mintha egy civilizációs környezetben ér utol az elmúlás és pusztulás látványa. Itt valahol bele van, egyszerűen, természetszerűen és természetileg bele van applikálva a valamilyen szintű maradhatóságomnak az érzése, és lélektanilag teljesen másképp érinti itt az embert az elmúlás gondolatilag nyilvánvalóan személyes élménye. Itt az ember elfogadóbb a saját halálát illetően, mert minden urbanitás és a köré rendeződő tárgyi szuggesztió valami olyan állandó idegességgel is megtölti az embert, hogy egy ilyen idegesen lüktető urbánus világ életéből te kilépsz. És ez tulajdonképpen valahogy zavar és kétségbeesetté tesz. Itt az elmúlásnak olyan természetes, organikus képeit kapod meg, a természet, a fáktól kezdve minden; valami nagyon mély természetességgel éled át az átváltozást és az átformálódásnak az élményét. Másképp üt meg, tudod, itt is pontosan tudod, hogy meghalsz, de valami olyan hallatlan erotikával és szépséggel gazdagodva, hát úgy halsz meg, mint az a gyönyörű bokor. Most ősszel meghal. Itt mélyebben éled át ezt az élményt, és nem úgy, mint egy urbánus, zaklatott világban, amelyik minden pillanatban még fokozottabban akarja önmagát igazolni és élni, és egy pillanat alatt lerombolódik. A szép sorvadásnak a belső és külső tájképe nem érvényesül. Itt az elmúlásnak olyan hallatlanul sok aspektusa: ugye hát ez a bokor hogy virágzott még egy hónappal ezelőtt, meg itt látszik, hogy elszáradt. Gyönyörű orgonabokor volt. Ma nem az. De átmeneti gazdagságával felruházottan megy el. Önmaga rekviemjét végigjátssza, ugye csodálatos produkció az egész. Ez egy folyamatos rekviem. Az pedig hirtelen rekviem, amit az épített világ ad. Azt hiszem, valahol lélektanilag itt lehet a gyökere annak, hogy miért belenyugvóbb az ember egy ilyen természeti miliőben. Itt valami természetes folyamatban éled át az átalakulást. Nem a teljes megszűnést, hanem a folyamatos átalakulást, és ez emeli meg a lelki szintedet és a gondolkodási szintedet. És ezen belül te mint személy, te mint ember csak egy alkatrésze vagy. Szerénységre, belátásra int.