Tökéletes élet és étel


A wabi-sabi filozófiája



    A wabi-sabi japán filozófiai irányzat Európában kevésbé ismert. Ebben az életérzésben kristályosodik ki az a mély életbölcsesség, ami a mai japán világszemlélet alapja. A valóság megtapasztalásának ezt a módját zen szerzetesek és a teaceremónia mesterei fogalmazták meg először. A zen és a wabi-sabi ugyanarra a transzcendens valóságra igyekszik rámutatni, amelyet intellektuálisan nemigen tudunk megközelíteni.
    Az indiai eredetű racionális buddhizmust először a kínai derű és egyszerűség a chan buddhizmussá szelídítette, majd Japánba kerülve, ahol találkozott a wabi-sabi filozófiai alapjaival, zen buddhizmus néven lett az egyik legfontosabb japán vallássá.
    Az európai racionalitás eszközeivel szinte lehetetlen fogalmat alkotnunk a wabi-sabi szemléletmódjáról, mivel lényege a minden fontolgatáson és ítélkezésen felülemelkedett látásmód.
    A wabi szócska a dolgok egyszerűségében és természetességében található szépséget fejezi ki. Azt a tökéletességet, ami éppen az adott dolog befejezetlenségében és őszinteségében nyilvánul meg. Minden élethelyzetben a világban uralkodó rendet éri tetten, emberi mérce szerint bármennyire is tökéletlen és értelmetlen legyen is az.
    A sabi kifejezés ugyanennek a szépségnek a megközelítése az időlegesség, a változás, a mulandóság szemlélése által. Látja az egységet az ok-okozati viszonyokon túl, ezért nem kötődik a múlthoz és nem számítgatja a jövőt. Gyönyörködik minden történésben, mivel a gondolatok lecsöndesítésével az elme időhöz kötöttségét szünteti meg, és így lehetősége nyílik a pillanat valóságának megtapasztalására.
    A wabi-sabi mint filozófiai megközelítés, egyesíti a két nézőpontot, és a dolgok intuitív, ártatlan szemlélésére törekszik. Mint ilyen:
    szokatlan
    intim
    szerény
    természetes
    egyszerű

    Az elmére mint eszközre tekint, amely a hétköznapi életben praktikus, ám a valóság megtapasztalására alkalmatlan, mivel természeténél fogva kategorizál, viszonyít, és lineáris időben mozog. A wabi-sabi a szemlélő és a szemlélt dolog közötti intim viszony átélését gyakorolja, amivel megszüntethető az elkülönültség érzete és létrehozható a jelenlét és tudatosság olyan foka, amely elvezet a felébredéshez.
    Nem beszél szeretetről, bűnről, félelemről, mert ezek az ego tulajdonságai, és a valóság szemlélése által az ego illúziója szertefoszlik – nem elmúlik, hanem értelmét és így létét veszti.
    Nincs egyszerűbb ennél a filozófiánál – a racionális elme számára mégis a legnagyobb lépés.
    „Azt edd, amit kívánsz!”
    Milyen magától értetődő.
    Milyen egyszerű.
    Milyen természetes.

    És mégis, mennyi frusztráció, mennyi rossz beidegződés, mennyi természetellenes mohóság kapcsolódik az evéshez. Figyelni és megérteni a test jelzéseit egy készség, amit nekünk kell kifejlesztenünk magunkban, ahhoz, hogy az megfelelően működjék.
    Kora gyermekkorunktól kezdve elnyomták bennünk azt a belső érzékenységet, ami segíthetne a megfelelő étel kiválasztásában. Már rég nem tudjuk, mikor kíván valamit a test, és mikor követelődzik bennünk valamiféle mohó, alattomos késztetés. Hiszen senki sem gondolja komolyan, hogy a csokoládét, a kávét vagy a szénsavas üdítőitalokat a test egészséges működése igényli. Ezek a vágyak bizony máshonnan erednek, és többnyire sokkal erősebb érzetek, mint a friss zöldség utáni vágy, vagy a gabonára való éhség.
    Mennyi stimuláló szert gyártanak a világon, hogy elnyomják a test tiltakozásának hangját étkezés után, a túl kiadós, zsíros, viszont életerőben szegény táplálékkal szemben! Hányszor jutalmazzuk a gyerekeket édességgel, amivel egyre erősítjük bennük azt a meggyőződést, hogy a cukor a legfőbb jó! És hányszor kényszerítjük a tiltakozó gyereket, hogy megegye az általunk táplálónak ítélt ételeket, tekintet nélkül arra, hogy miből mennyit kívánna.
    Nem állítjuk, hogy a szülőnek könnyű dolga van. És nem kell, hogy mindig a gyerek akarata érvényesüljön.
    Azonban jó, ha tudatosítjuk magunkban, mennyi olyan frusztráció, beidegződés és rossz szokás keletkezett így bennünk, amelyeket ma személyiségünk szerves részének tekintünk, vagy szervezetünk természetes reakciójaként élünk meg. Ahhoz, hogy valóban értelmezni tudjuk a szervezet üzeneteit, testileg és lelkileg meg kell tisztulnunk a felgyülemlett méreganyagoktól és beidegződésektől.
    A test megtisztítására számtalan eszközt ismerünk: rendszeresség, mértékletesség, az egészségtelen ételek és étkezési szokások fokozatos elhagyása, diéta, esetleg böjt, különböző tisztítókúrák.
    Az első időszakban kellemetlen mellékhatások jelentkezhetnek, hiszen a mérgeknek el kell távozniuk. Ez olyan jelenségekkel járhat, mint fáradékonyság, fejfájás, izomfájdalmak, bőrszárazság. A test követelheti azokat az anyagokat, amelyekhez hosszú évek alatt szokott hozzá: a kávét, nikotint vagy cukrot, és ezek megvonása jellemző elvonási tünetekkel jár.
    Ez az időszak azonban hamar elmúlik, és megtapasztaljuk, mennyi örömöt szerezhet a tudatosabb táplálkozás. Közérzetünk javul, energiaszintünk megnő, kevesebb alvásra lesz szükségünk, nő a munkabírásunk, kiegyensúlyozottabbak és kedvesebbek leszünk. Lelki fejlődésünk alapjait teremtettük meg ezzel, így a test nem nyűg lesz, amit cipelünk magunkkal valamiféle szellemi tökéletesség felé haladva, hanem számtalan tiszta, örömteli élmény forrása.
    Lelki tisztulásunk is elindul ezzel párhuzamosan, hiszen test és lélek nem választhatók el egymástól. Azáltal, hogy elkezdjük figyelni a testünkben zajló változásokat, nő a testtudatunk, érzékenységünk. A befelé figyelés elsajátítása pedig elengedhetetlen, ha meg szeretnénk érteni a bennünk dolgozó késztetések, vágyak és félelmek kusza halmazát, amit egónak hívunk. Hamar beláthatjuk, hogy egy rossz beidegződés elhagyásával nem leszünk kevesebbek, nem sorvad el személyiségünk, nem veszítjük el önmagunkat. Sőt, mintha többek, jobbak, egészebbek lennénk.
    Megtapasztalhatjuk, hogy az egó egyes részeinek a tudatosításával egyre közelebb kerülünk valamihez, amit „Felsőbb Én”-ként élünk meg. Ahogy bontjuk le a szálakat erről az egó gombolyagról, úgy érezzük, mintha súlyokat tennénk le. Az önmegvalósítás talán nem is áll másból, minthogy felszabadítjuk valódi önmagunkat kisszerű korlátaink alól.
    Lassan egy új, szebb világra ébredünk, amelyben rend és értelem van, és ami a legfontosabb, szeretet.

    A WabiSabi reform vegetáriánus étterem. Reform, mert az ételek elkészítésekor modern szempontokat veszünk figyelembe. Kerüljük a vegyszerekkel kezelt és génmanipulált növények használatát, a cukrot, koffeint, és más izgató anyagokat. Az étkezéseket igyekszünk úgy összeállítani, hogy elegendő tápanyagot tartalmazzanak a megfelelő összetételben, és segítsék az emésztést.
    Számtalan tanulmány és értekezés született már a táplálkozásról, és bizony nehéz feladat kiigazodni a sokszor egymásnak ellentmondó irányelvek között. Nem szeretnénk újabb „iskolát” teremteni, és nem érezzük szükségét annak, hogy bármely irányzat működőképességét kétségbe vonjuk. Meggyőződésünk, hogy minden ember egyedi, és így táplálkozási szokásaink eltérőek lehetnek. Az alapelveket magunk alakítottuk ki, több kiváló szaktekintély munkáját követve, de szigorúan saját tapasztalataink alapján.
    Tekintettel arra, hogy mint minden ezen a világon, mi is változunk, ezért folyamatosan változnak, finomodnak, fejlődnek szempontjaink is. A legjobbat igyekszünk tenni, ami tudásunkból telik, de fontosnak tartjuk, hogy – a megfelelő alázattal és önkritikával – újra és újra felülvizsgáljuk alapelveinket.
    Vegetáriánus, mert konyhánkon a legtöbb étel elkészítéséhez kizárólag növényi alapanyagokat használunk. Nem kívánunk hivatkozni sem vallási, sem morális szempontokra, mint ahogy nem kívánunk állást foglalni az elkötelezett húsevők népes táborával szemben sem. Célunk inkább az, hogy megmutassuk, hogyan lehet alkalmanként állati eredetű élelmiszerek nélkül is élvezetesen és egészségesen étkezni.
    Senkit sem beszélünk le arról, hogy húst egyen. De azzal talán a legtöbben egyetértenek, hogy a naponta háromszori húsfogyasztás minden szempontból túlzott, megterheli a szervezetet, mi több, az elhízás veszélyét is növeli. Ezek miatt lenne fontos mindenkinek elfogadni és lehetőleg elsajátítani a tisztán növényi alapanyagokat használó konyhát.
    Étterem, mert az egészséges étkezés elengedhetetlen feltételének tartjuk, hogy a feltálalt ételek ízletesek és étvágygerjesztők legyenek, mind látványuk, mind illatuk feleljen meg a gasztronómiai elvárásoknak.
    Nem kevésbé fontos az sem, hogy nyugodt, harmonikus és barátságos légkörben fogyasszuk el az ételeket. Ezért igyekszünk a belső tér letisztultságával, kellemes zenével és szelíd illatú füstölőkkel olyan hangulatot teremteni éttermünkben, amely biztosítja, hogy minden étkezés élmény legyen vendégeink számára.
    Egyre nő az igény egy természetesebb, jobb közérzetet és egészségesebb életet elősegítő táplálkozás elsajátítása iránt. Ehhez szeretnénk segítséget nyújtani mindenkinek, aki ellátogat hozzánk.

Németh Gergely