Szín-együttállások
Gyécsek József festészete lassú, alig észrevehető változásokkal terjed, gazdagodik, hódítja meg képei számára a szemünkkel, tapintóérzékünkkel tapasztalható világ általa becserkészett terepeit.
Anyagai: zsákvászon, madzag, ragasztó, rétegelt lemez, olajfesték, kréta, grafit, papír, rézlemez. Tép, vág, összeköt, csavaroz, szálazza a vászon szélét, ragaszt, alapoz, spatulával, kézzel masszát hord fel, éget. Fest egyszerre, vagy több rétegben, lazúroz, firkál. Használja a véletlenszerűségeket. A felragasztott, esendő, foltozott, szakadt hulladék vásznak közel hozzák a szemlélőhöz a látványt, ismerős tapintásérzeteket keltenek, homályos, tudatmélyi emlékeket idéznek. Néha a festés csak annyit tesz hozzá az alaphoz, hogy kihangsúlyozza a foltok, varrások, szálak alkotta reliefkompozíció térbeli elemeit. Gyécsek József tudja, hogy nem kell egy felületre többet terhelni, mint amennyit az optimálisan elbír. Képei egy részét áthatja egyfajta könnyűség, a formák, színek, alakzatok mennyisége, súlya, arányai gondosan, nyugodtan mérlegeltek. Gyanítható, hogy a legegyszerűbbnek látszó, elegánsan megoldott kompozíciókkal éppen nem volt könnyű dolga. Mindegyik kép egy sajátos, határozottan alakított szín-együttállás.
Az utolsó években készült festmények rendszereket jelenítenek meg, amelyek a képfelület határain túl a végtelen felé folytathatók. A kép következik az előzőből, és készülése közben már a gondolatok mögött alakul a következő, arra kerülnek majd azok a motívumok, színárnyalatok, és hangsúlyok, amelyek képzete felmerült lehetőségként munka közben. A négyzet alakú festményeket variációs sorozatnak is tekintheti valaki. Én inkább arra a véleményre hajlok, hogy az egy-egy képpel megfogalmazott és megoldott megannyi felvetés ugyanannyi különálló és komoly, elszánt kísérlet valaminek a megragadására, amit a festő önmagánál nagyobbnak érez, és ismerős eszközeivel bizonytalannak látja a küzdelem kimenetelét. Ez, a képek sikeres megoldását nehéznek, talán lehetetlennek tapasztaló alkotói állapot az oka és biztosítéka annak, hogy a néző egyre fokozódó mértékben beavatottnak érezheti magát az egymás mellett sorakozó festményeket nézve.
A legjobbak közül kiemelkedik a szürkésfehér foltrendszer, ahol egy vakító mögöttes fény-térbe látni a hasadékokon át a függőlegesen áramló elemek között. Itt a foltok nem talált felületek, hanem lebegő, szabad összefüggések. Ezek a képek ritkán polikrómok. Többször visszatér az alig megmozgatott szürkésfehér folt-felület, ami egy helyütt a kép szélén nagyon halk, alig érzékelhetően finom színmezővel érintkezik.
Azt is gondolhatja a néző, hogy egy tíz éve zajló alkotó-kutató folyamat kiteljesedő, tovább nem fokozható eredményeit látja.
Mi jön ezután?
Keserü Ilona
festész
| Tanulmányok: | |
| 1989–1993 | Berzsenyi Dániel Tanárképző Főiskola, |
| Szombathely rajz-történelem szak | |
| 1994–1997 | Janus Pannonius Tudományegyetem, |
| Képzőművészeti Mesteriskola Pécs, festő szak | |
| Mester: Keserü Ilona | |
| Önálló kiállítások: | |
| 1991 | Városi Színház Szentgotthárd |
| Művelődési Ház, Vasvár | |
| 1992 | BDTF Galéria, Szombathely |
| 1997 | Egyetemi Galéria, Pécs |
| Művészetek Háza, Pécs | |
| 1998 | Eremitage Galéria, Göttingen (D) |
| Városi Hangverseny- és Kiállítóterem, Zalaegerszeg | |
| Megyei Művelődési Központ, Eger | |
| Erdei Ferenc Művelődési Központ, Kecskemét | |
| (Árvai Ágnessel, Csille Mártával és Gyöngyösi Gyöngyivel) | |
| 1999 | Városi Színház és Szlovén Kulturális Központ, Szentgotthárd |
| 2000 | Paracelsus Klinik, München (D) (Lehoczky Krisztinával) |
| Galerie MEGA, Düsseldorf (D) | |
| (Oroszy Csabával, Telek Balázzsal és Telek Zoltánnal) | |
| Holel Rubin, Budapest (H) | |
| 2001 | Zsida (H) (Nagy Imrével és U. Nagy Gáborral) |
| Belvárosi Antik, Budapest (H) | |
| 2003 | Kisgaléria, Pécs (H) |
| Hotel Lipa, Szentgotthárd (H) (Horváth Károllyal) | |
| 2004 | Pincegaléria, Szombathely (H) |
| Csoportos kiállítások: | |
| 1995, 1996,1997 | Tanévzáró kiállítás, Pécsi Galéria,Pécs |
| 1995 | Kulturális Minisztérium Bukarest (RO) |
| „Válogatta Várkonyi György”, Pécsi Galéria, Pécs | |
| 1996 | Budapest Art Expo, Budapest |
| „Üvegfestészet az építészetben”, Pécsi Kisgaléria, Pécs | |
| 1997 | „Vasi Tárlat”, Városi Képtár, Szombathely |
| „Más anyagban”, Tölgyfa Galéria, Budapest | |
| „Fehér képek” Vigadó Galéria, Budapest | |
| 1997–1998 | „Olaj/vászon” Műcsarnok, Budapest; |
| Nemzeti Színház, Bukarest(RO); | |
| Kolozsvár (RO); Újvidék (YU); Skopje (MC) | |
| 1999 | „Négy égtáj”,Palme ház, Budapest |
| „Paul Klee emlékezete”, Művészetek Háza, Szekszárd | |
| 2000 | „Art Expo Friss”,MűvészetMalom, Szentendre |
| „Akkor és most”, Csepel Galéria, Budapest | |
| Városi Galéria, Maribor (SLO) | |
| 2001 | „Antik Enteriőr”,Műcsarnok, Budapest |
| „Vasi Szalon”, Városi Képtár, Szombathely | |