Szín-együttállások



    Gyécsek József festészete lassú, alig észrevehető változásokkal terjed, gazdagodik, hódítja meg képei számára a szemünkkel, tapintóérzékünkkel tapasztalható világ általa becserkészett terepeit.
    Anyagai: zsákvászon, madzag, ragasztó, rétegelt lemez, olajfesték, kréta, grafit, papír, rézlemez. Tép, vág, összeköt, csavaroz, szálazza a vászon szélét, ragaszt, alapoz, spatulával, kézzel masszát hord fel, éget. Fest egyszerre, vagy több rétegben, lazúroz, firkál. Használja a véletlenszerűségeket. A felragasztott, esendő, foltozott, szakadt hulladék vásznak közel hozzák a szemlélőhöz a látványt, ismerős tapintásérzeteket keltenek, homályos, tudatmélyi emlékeket idéznek. Néha a festés csak annyit tesz hozzá az alaphoz, hogy kihangsúlyozza a foltok, varrások, szálak alkotta reliefkompozíció térbeli elemeit. Gyécsek József tudja, hogy nem kell egy felületre többet terhelni, mint amennyit az optimálisan elbír. Képei egy részét áthatja egyfajta könnyűség, a formák, színek, alakzatok mennyisége, súlya, arányai gondosan, nyugodtan mérlegeltek. Gyanítható, hogy a legegyszerűbbnek látszó, elegánsan megoldott kompozíciókkal éppen nem volt könnyű dolga. Mindegyik kép egy sajátos, határozottan alakított szín-együttállás.
    Az utolsó években készült festmények rendszereket jelenítenek meg, amelyek a képfelület határain túl a végtelen felé folytathatók. A kép következik az előzőből, és készülése közben már a gondolatok mögött alakul a következő, arra kerülnek majd azok a motívumok, színárnyalatok, és hangsúlyok, amelyek képzete felmerült lehetőségként munka közben. A négyzet alakú festményeket variációs sorozatnak is tekintheti valaki. Én inkább arra a véleményre hajlok, hogy az egy-egy képpel megfogalmazott és megoldott megannyi felvetés ugyanannyi különálló és komoly, elszánt kísérlet valaminek a megragadására, amit a festő önmagánál nagyobbnak érez, és ismerős eszközeivel bizonytalannak látja a küzdelem kimenetelét. Ez, a képek sikeres megoldását nehéznek, talán lehetetlennek tapasztaló alkotói állapot az oka és biztosítéka annak, hogy a néző egyre fokozódó mértékben beavatottnak érezheti magát az egymás mellett sorakozó festményeket nézve.
    A legjobbak közül kiemelkedik a szürkésfehér foltrendszer, ahol egy vakító mögöttes fény-térbe látni a hasadékokon át a függőlegesen áramló elemek között. Itt a foltok nem talált felületek, hanem lebegő, szabad összefüggések. Ezek a képek ritkán polikrómok. Többször visszatér az alig megmozgatott szürkésfehér folt-felület, ami egy helyütt a kép szélén nagyon halk, alig érzékelhetően finom színmezővel érintkezik.
    Azt is gondolhatja a néző, hogy egy tíz éve zajló alkotó-kutató folyamat kiteljesedő, tovább nem fokozható eredményeit látja.
    Mi jön ezután?

Keserü Ilona
festész



Tanulmányok:
1989–1993 Berzsenyi Dániel Tanárképző Főiskola,
Szombathely rajz-történelem szak
1994–1997 Janus Pannonius Tudományegyetem,
Képzőművészeti Mesteriskola Pécs, festő szak
Mester: Keserü Ilona
Önálló kiállítások:
1991 Városi Színház Szentgotthárd
Művelődési Ház, Vasvár
1992 BDTF Galéria, Szombathely
1997 Egyetemi Galéria, Pécs
Művészetek Háza, Pécs
1998 Eremitage Galéria, Göttingen (D)
Városi Hangverseny- és Kiállítóterem, Zalaegerszeg
Megyei Művelődési Központ, Eger
Erdei Ferenc Művelődési Központ, Kecskemét
(Árvai Ágnessel, Csille Mártával és Gyöngyösi Gyöngyivel)
1999 Városi Színház és Szlovén Kulturális Központ, Szentgotthárd
2000 Paracelsus Klinik, München (D) (Lehoczky Krisztinával)
Galerie MEGA, Düsseldorf (D)
(Oroszy Csabával, Telek Balázzsal és Telek Zoltánnal)
Holel Rubin, Budapest (H)
2001 Zsida (H) (Nagy Imrével és U. Nagy Gáborral)
Belvárosi Antik, Budapest (H)
2003 Kisgaléria, Pécs (H)
Hotel Lipa, Szentgotthárd (H) (Horváth Károllyal)
2004 Pincegaléria, Szombathely (H)
Csoportos kiállítások:
1995, 1996,1997 Tanévzáró kiállítás, Pécsi Galéria,Pécs
1995 Kulturális Minisztérium Bukarest (RO)
„Válogatta Várkonyi György”, Pécsi Galéria, Pécs
1996 Budapest Art Expo, Budapest
„Üvegfestészet az építészetben”, Pécsi Kisgaléria, Pécs
1997 „Vasi Tárlat”, Városi Képtár, Szombathely
„Más anyagban”, Tölgyfa Galéria, Budapest
„Fehér képek” Vigadó Galéria, Budapest
1997–1998 „Olaj/vászon” Műcsarnok, Budapest;
Nemzeti Színház, Bukarest(RO);
Kolozsvár (RO); Újvidék (YU); Skopje (MC)
1999 „Négy égtáj”,Palme ház, Budapest
„Paul Klee emlékezete”, Művészetek Háza, Szekszárd
2000 „Art Expo Friss”,MűvészetMalom, Szentendre
„Akkor és most”, Csepel Galéria, Budapest
Városi Galéria, Maribor (SLO)
2001 „Antik Enteriőr”,Műcsarnok, Budapest
„Vasi Szalon”, Városi Képtár, Szombathely