NAPÚT 2010/3., 34–35. oldal


Tartalom

Borbély András
Eltűnik hirtelen • A számok

Kiss Anna
Lobbanások

Suhai Pál


Albumban



Ha egyszer innen elmegyek,
magammal semmit nem viszek.
Árnyékom is rátok hagyom
(most rajzolom pedig –
enyém ő szerzői jogon).
Lesznek bizonnyal majd, akik
megöröklik, nézegetik:

milyen különös alak volt,
mondjátok majd albumotokat
lapozgatva – én már most
ehhez hasonló gondolatokat
forgatok fejemben: ez az alak
az albumotokban, ez vagyok én: ő,
már most az, aki lesz majd: volt.






Hetedik X



Hetedik X, kilencvennyolc szonett:
tizennégy vers mindegyik évtizedre,
ahogy tizennégy sor esik egy versre,
kétélű mind, kilencvennyolc zsilett.

Ennyi élesre fent borotvapenge
metszette, vágta, nyeste szőrömet,
a költő önmagáért, lám, kitett,
nem bízta imázsát a véletlenre.

Vagy bízta? Ki tudja? Vannak, akik
a bozontosat jobban kedvelik.
Nyúzta magát, mégis, előre is,

innen még a hetvenen, vetkőztette:
s kész a vers: a kilencvennyolcadik.
Így kapta életét is: előlegbe.






A szem



Czigány Györgynek



Nem tesz mást, csak megtapad a kezdeten.
Ilyenkor rejtett kamera a szem, szeme.
Ő maga álomittasan befelé fordul, ilyenkor
ébred önmagára. Precíz műszer, elég, ha

beállítja az agy optikáját, magától működik:
szeme egy halandó pupillája, ha a születőre
rálát. Átszínezi a meglevőt, a képzelet tárgyakat
nem létezők helyébe állít: így leltározza a távozó

helyett a lét ingatag csodáit. Ő maga dolgozik
ilyenkor, néz befelé, látja a magba gyűrt,
a hátráló időt: mintha egy szirmot a folyó

visszafelé sodorna örökké. Nem tesz mást
ilyenkor, megtapadva a kezdeten, forrásáig
zarándokol: ő maga a látás: nézi magát a szem.

A lap tetejére