NAPÚT 2010/8., 55–64. oldal


Tartalom

Lanczkor Gábor
Márvány kockacukrok

Sakk témájú alkotások


Prológ (Ismeretlen szerző műve)

Pozsgai Zsolt


Molto Pavane


Erkel és Mahler – Játék egy részben

Szereplők:
Erkel Ferenc, 78 éves
Gustav Mahler, 28 éves
 
Történik:
Erkel lakásán, Gyulán, 1880 októberében
 
(Erkel nagy karosszékben ül, vár. Nézi az ajtót. Oldalt pianínó, rajta kották, papírok. Csönd. Majd halk kopogás. Csönd. Kopogás újból. Erkel némán ül, néz. Lassan kinyílik az ajtó, Mahler bedugja a fejét.)
 
MAHLERGustav Mahler.
ERKELErkel Ferenc.
MAHLERNem Ferenc Erkel?
ERKELNem.
MAHLERKopogtam.
ERKELNem hallottam.
MAHLERMert nem vagyok magyar. Biztos csehül kopogtam. Azért nem hallotta, mester.
ERKELElképzelhető.
MAHLERBejöhetek?
 
(Erkel bólint, Mahler bejön, megigazítja a ruháját.)
 
MAHLEREz az egy felöltőm van. Elnézést.
 
(Erkel bólint.)
 
MAHLERMint bizonyára tudomása van róla, Guido Adler, bécsi intendáns javasolt Pestre.
ERKELIgen.
MAHLERFerenc Beniczky, a pesti Operaház intendánsa hívni, aztán vezetni az Operaházat.
ERKELÖrülök.
MAHLERBeniczky úr küldött interjúra Önhöz. Az Opera intendánsa.
ERKELHallottam.
MAHLEREzek szerint várt már.
ERKELIgen.
MAHLERNehezen találtam meg ezt a Gyula nevű várost.
ERKELMert messze van.
MAHLERÉs út sincs igazán.
ERKELNincs.
 
(Csönd.)
 
MAHLERVagyis én leszek a dalszínház új igazgatója.
 
(Erkel bólint.)
 
MAHLERÚgy gondoltam, hogy ön kérdez, én pedig válaszolok.
ERKELIgen.
MAHLERÖn kérdez?
ERKELSzükséges?
MAHLERNem szükséges. Magamtól is tudok beszélni. Csehországban születtem, Linz mellett kezdtem színházigazgatói tevékenységemet. Majd Ljubljanába kerültem, ott is az opera felvirágoztatásán fáradoztam, Ön nem kérdez, de én válaszolhatok, igen, Ljubljanában az opera felvirágzott működésem alatt. Majd a nagy hírű Olmütz következett, hitem szerinti munkában meggyőződéssel és teljes erőmmel a wagneri kultikus opera csillagát igyekeztem felhelyezni a meglehetősen szürke olmützi égre.
ERKELÉs?
MAHLERFelhelyeztem. Biztos állíthatom, ma is ott ragyog. Wagner ragyogását amúgy sem lehet egykönnyen elhomályosítani. Gondolom, Ön is Wagner rajongója.
ERKELIgen.
MAHLERAztán Kassel következett. Kassel kitűnő város, a közönsége rendkívül műértő, úgy vélem, Wagner és az olasz opera méltó otthonra talált közreműködésemmel. Innen a híres lipcsei operaház, ahol volt szerencsém ismét vezetőként működni. Felteszem, Ön hallott a lipcsei Operáról.
ERKELHallottam.
MAHLERInnen Prágába vezetett az utam, haza. Ember térjen néha haza. Prágában az Új Német Színházban tevékenykedtem. Tevékenységem híre eljutott más tartományokban, talán Pestre is.
ERKELEl.
MAHLERA prágai Opera is megismerhette Wagner zsenialitását, és nekem ennyi már elég volt.
ERKELKiváló.
MAHLERBizonyára tudja, jelentős mértékben komponálok. Csakúgy, mint ön.
ERKELTájékoztattak.
MAHLERSajnálom, de eddigi pályám alatt nem hallhattam az Ön műveit.
ERKELÉn sem az önéit.
MAHLEREz azonban nem lehet gátja a kapcsolatunknak.
ERKELEz nem.
MAHLERMa innen az Operaházba megyek. Beniczky intendáns úr bemutat a társulatnak. Úgy gondolom, kellően hatásos beszédet fogok mondani, és az Önök túlságosan nemzeti színezetű operai repertoárját módom lesz kiszélesíteni és bekapcsolni a mai zenei vérkeringésbe.
ERKELÉrtem. Sok sikert hozzá!
MAHLERÚgy hallottam, ön új operán dolgozik.
ERKELIgen.
MAHLERHa olyan állapotba ér vele, ami már hallgatható, szívesen megteszem, kérem, üzenjen be értem! Nagy örömmel adok tanácsokat a továbbiakra nézve.
ERKELFeltétlenül élni fogok a lehetőséggel.
MAHLERNem egy kasseli vagy szlovén zeneszerző fordult hozzám ilyen kéréssel, és tanácsaim általában rendkívül gyümölcsözőek voltak.
ERKELTermészetesen.
MAHLERKíván még tudni valamit?
ERKELNem.
MAHLERInterjú volt ez. Úgy hívják. Az Ön véleménye számít az intendánsnak. Ez ugyan nem befolyásolja a kinevezésemet, de feltétlen megtisztelő. Gondolom, jó benyomást tettem Önre…
ERKELIgen.
MAHLERKérem, ezt a jó benyomást közölje az intendánssal!
ERKELFeltétlen.
MAHLERKöszönöm. Szívesen vettem volna, ha egy kávéval megkínál és hosszabban elbeszélgetünk, de látom, Ön fáradt és öreg. Öreg és fáradt, nem is kívánom tovább fárasztani.
ERKELItt a házban nincs kávé.
MAHLERAkkor majd a kávéházban. Nagyon örülök, hogy megismerkedtem Önnel.
ERKELRészemről az öröm.
MAHLERKöszönöm.
ERKELKérem, menjen ki az ajtón, majd forduljon vissza, kopogjon újból!
MAHLERKérem, ennek nincs akadálya… csak nem értem.
ERKELEz nem baj.
 
(Csönd, Mahler zavartan áll, Erkel nyújtja a kezét.)
 
ERKELA viszontlátásra!
MAHLERA viszontlátásra!
 
(Megindul, majd visszafordul.)
 
MAHLERMost akkor megint kopogjak?
ERKELKérem rá.
MAHLERKérem.
 
(Kimegy, kis csönd. Majd kopogás.)
 
ERKELTessék!
 
(Mahler bedugja a fejét, majd belép.)
 
ERKELÖn, felteszem, Gustav Mahler.
MAHLERÚgy van, de már…
ERKELErkel Ferenc vagyok. Erkel a családnevem, de mi előre tesszük, magyarok.
MAHLEREz érdekes.
ERKELRajtunk kívül ezt csak a japánok teszik meg.
MAHLERIgazán?
ERKELVagyis rokonok lehetünk velük, nem gondolja?
MAHLEREzen még nem…
ERKELErkel Ferenc vagyok, zeneszerző és karmester. Itt élek Magyarországon.
MAHLERMagyarország? Igazán?
ERKELÖn fiatal, és rendkívül mozgalmas életet élt eddig. Nyilván nem ismerheti tevékenységemet, szakmai múltamat.
MAHLERNos, nem volt alkalmam…
ERKELNyilván azt sem tudhatja, hogy gyűlölöm Wagnert.
MAHLERValóban?
ERKELMagyar vagyok, de a Habsburg Birodalomban születtem, és az Osztrák–Magyar Monarchiában fogok meghalni.
MAHLERFigyelemre méltó.
ERKEL1840-ben írtam meg az első operámat. Ön hány éves volt akkor?
MAHLERNos, én 1860-ban születtem…
ERKELBocsánat. Nem ismerheti. Én alapítottam meg itt 1853-ban a Nemzeti Filharmóniai Társaságot. Ön akkor hány éves volt?
MAHLER1860. július 7-én…
ERKELElnézést. Figyelmetlen voltam. Közreműködésemmel alakult meg a Zeneakadémia.
MAHLERÓ, itt van Akadémia? Nem is tudtam róla.
ERKELVan. Négy éve nyílt meg gyönyörű Operaházunk. Tetszik Önnek?
MAHLERÓ! Igen!
ERKELAzt is én alapítottam meg.
MAHLERÚgy tudtam, a bécsi…
ERKELNem tudja jól. Rosszul tudja.
MAHLERSajnálom.
ERKELÉn voltam az első zenei igazgatója, mondhatni fő-zeneigazgató.
MAHLERIgazán?
ERKELEzért küldték hozzám. Én itt amolyan… zenei tekintély vagyok, ha érti.
MAHLERKöszönöm, hogy erről tájékoztatott. Hálás vagyok érte. A nagy sietségben nem volt mód…
ERKELÍrtam tíz operát, egy kantátát, karműveket, kísérőzenéket, szám szerint hatszázötvenet, hangszeres műveket is természetesen.
MAHLERAzt szoktak a zeneszerzők. Hangszeres műveket.
ERKELÉs zongoradarabokat.
MAHLERAzokat én is.
ERKELÉs talán nem tudja, a magyar népnek van himnusza.
MAHLERIgen, ez egy új divat. A szlovénoknak is lett, pedig ilyen nép nincs is, hiszen a birodalom része, mégis himnuszuk van. Nem is tudtam, hogy itt is…
ERKELA himnusznak is én vagyok a zeneszerzője.
MAHLERgazán? Gratulálok, ez igazán…
ERKELEzt éneklik ünnepekkor. Vagy ha forradalom van.
MAHLERItt szokott lenni forradalom?
ERKELElőfordul.
MAHLERDe most nem lesz?
ERKELEgy darabig nem.
MAHLEREnnek örülök. Nekem nyugalom kell a munkámhoz, semmi lárma, csak a zene.
 
(Csönd.)
 
MAHLERGratulálok az Operaházhoz. Nagyon impozáns építmény.
ERKELNem én építettem. Én csak megalkottam.
MAHLERÉn zenekari dalciklust írtam már.
ERKELEz igen érdekes.
MAHLERIdén mutatták be első operámat. Lipcsében mutatták be, nos, meglehetősen sikeres volt, bizonyára hallott róla.
ERKELIgen.
MAHLERGondoltam. Messze eljutott a híre. Nos, meglehetősen jól hozott a konyhára. Igazából sokat kerestem vele. Sikeres volt, mondhatom. Azóta viszonylagos jólétben élek.
ERKELKiváló!
MAHLERMaga Csajkovszkij is ott volt a bemutatón. Maga Csajkovszkij is.
ERKELHallottam róla.
MAHLERÖrültem neki, hogy ott van, mégiscsak egy legenda. Bár az érzelmes, avítt dallamokkal telezsúfolt zenéjét nem szeretem, ő azért mester. Akárhogy is nézzük.
ERKELCsajkovszkij mester.
MAHLERKismester. Ügyes kismester, nem? Szerintem az utókor hamar elfelejti.
ERKELNem tudom.
MAHLERVan még valami, amit el akar mondani nekem, Ferenc úr?
ERKELErkel. A Ferenc a keresztnevem. Ahogy önnek a Gustav.
MAHLERIgen, ez még szokatlan nekem.
 
(Csönd.)
 
MAHLERAkkor… végeztünk is… visszamennék, elfoglalom a szállásomat.
 
(Csönd, Erkel bólint, Mahler kicsit meghajol, elindul kifelé.)
 
ERKEL(váratlanul) A szállásra ne rendezkedj be! Nem lesz rá szükséged.
MAHLERHogyan?
ERKELMagam váglak ki ebből a városból, a hajadnál fogva húzlak végig az utcákon, mindenki szégyenére, úgy, hogy soha többet ne jusson eszedbe erre a földre lépni!
MAHLERTudtam! Már amikor először megláttam, tudtam!
ERKELTaknyos! Mit képzelsz, te lehetsz itt az igazgató, az én Operaházamban?
MAHLERMondták, milyen maga! Mindenki mondta, azt hitte, meglepődtem?!
ERKELAz én Operaházamban nem leszel igazgató, annyi tekintélyem még van…
MAHLERSemmilyen tekintélye nincs! Világosan megmondták, semmilyen!
ERKELEgyelőre még az egyik fiam ott a vezető karmester!
MAHLERTudom! Pocsék karmester, tegnap este volt módom rá, hogy megbizonyosodjak róla…
ERKELA fiaim egytől egyig…
MAHLERNem érdekelnek a fiai. Igen, erről is tájékoztattak, az Ön családja elfoglalta a város zenei életét, de ezt nem fogjuk hagyni!
ERKELKi nem fogja hagyni? Te?
MAHLERSem én, sem a bécsi intendáns!
ERKELEz a Magyar Királyi Opera!
MAHLEREz egy opera, ahol Wagnert fogunk játszani, akár tetszik magának, akár nem.
ERKELEz az én nemzeti Operám! Itt magyarul fognak énekelni és játszani!
MAHLERNem hiszem. És miért is kellene? Most is németül beszélünk!
ERKELMert te nem tudsz magyarul.
MAHLERBeszélhetünk csehül is, maga tud csehül? Beszéljünk csehül?
ERKELMegelőzött már a híred, pondró, azt hiszed, nem tudok minden rólad?
MAHLERAz én hírem megelőz, valóban, mert nekem van olyan! Rólam tudják, ki vagyok!
ERKELLinz! Linzi Opera! Azt mondod, annak a megalapítója voltál?! Linztől délre, egy koszos fürdőben, egy fából tákolt viskóban próbáltál meg működni, Bad Hall, ez a fürdő neve, igaz? Balszerencsédre kúráltattam már ott magam, ismerem a helyet.
MAHLERA múzsának elég egy fakalyiba, ha igazi mollban szólal meg az élet!
ERKELKihagytál egy állomást, voltál két hétig Bécsben is, de az első bemutatkozásod után úgy kirúgtak, hogy Olmützig repültél.
MAHLERAz a Bécs még nem volt felkészülve…
ERKELOlmützben három operaénekessel és négy zenésszel próbáltál operákat játszani, igaz?
MAHLERNem igaz. Hat énekes volt és tizenkét zenész. Öt operát tanítottam ott be! Ötöt! Tudja, mi az?! Bizet-t játszottam, Verdit játszottam!
ERKELHat énekessel, kar nélkül?
MAHLERIgen! Megoldottam. Vezényeltem, és megoldottam!
ERKELTombolt a közönség! A műértő közönség!
MAHLERNem kellett ahhoz közönség. Nem is nagyon volt. A fejlődésemhez kellett Olmütz.
ERKELÉs aztán Kassel, ahonnan két hónap után kiutáltak, igaz?
MAHLERMaga nyomoztatott utánam?! Maga a bécsi titkosrendőrséggel nyomoztat?
ERKELNem, csak váltottam pár levelet a barátaimmal. Ami nem szokásom, de amikor meghallottam, hogy egy huszonnyolc éves taknyost akarnak a nyakamra hozni, körülnéztem, igaz.
MAHLERKasselben egy műveletlen, korlátolt, fogyatékos intendáns miatt…
ERKELWilhelm Treiber. Tudom.
MAHLEREzt most honnan a francból tudja? Honnan ismeri?
ERKELKiváló zenetörténeti munkái vannak. Nem is hallottál erről?
MAHLEREngem ez nem érdekelt!
ERKELOtt éltél Kasselben, és nem tudtad, ki az intendánsod?
MAHLERMi? Treiber? A munkáit…de nem tudtam, hogy a Treiber az a Treiber…
ERKELNem is nagyon volt rá időd, hogy megtudd, mert onnan is kiraktak, mehettél a lipcsei operába…
MAHLERA lipcsei opera az egyik legszínvonalasabb német társulat, és oda hívtak! Hívtak! Hatéves szerződésem volt velük!
ERKELMeddig voltál ott?!
MAHLERNe tegezzen! Hallja, ne tegezzen!
ERKELMeddig voltál ott? Amíg ki nem derült a viszonyod a híreske szopránnal, Johanna Richterrel?
MAHLERNa, ezt most honnan?! Hé! Ezt most…
ERKELItt is volt próbaéneklésen.
MAHLERMi? Magánál?
ERKELSzorgalmas szoprán. Szeret próbaéneklésekre járni.
MAHLERMegölöm, ha egyetlen rossz szót is mer szólni Johannáról, megértette? Én neki írtam az első dalciklusomat!
ERKELÉs? Tehet ő róla? Hogy rosszak?
MAHLERMaga nem is hallotta!
ERKELEgy Wagner-őrült ne írjon dallamos dalciklusokat, akkor sem, ha egy korosodó szoprán az ágyékába nyomja a testét!
MAHLEREzt ismételje meg!
ERKELNem ismétlem, nem volt olyan jó. És amikor hazakullogtál segédkarmesternek Prágába, kiderült, hogy pár év elég volt ahhoz, hogy végképp elfelejtsenek, kezdhettél mindent elölről.
MAHLERAztán én vezényeltem először a Ringet! Én! Lipcsében!
ERKELMit kell Wagneren vezényelni?!
MAHLERHatalmas siker volt Lipcsében!
ERKELMiért vezényelted te? Mert meghalt a betanító, Arthur Nikisch.
MAHLERMeghalt, igen, és? Tehetek róla? Nem. Ajánlkoztam, hogy folytatom a betanítást! És nagy siker volt, igen, felmutathattam Wagnert, végre felmutathattam a mestert!
ERKELÉs a zenekart is, amelyik a bemutató után nem volt hajlandó tovább dolgozni veled!
MAHLERMost ezt meg honnan? Honnan?
ERKELKét tanítványom van abban a zenekarban. Közölték, hogy ezzel az idegbeteg Mahlerrel nem hajlandóak tovább dolgozni.
MAHLERRossz zenészek voltak. Jól játszották akkor a Ringet, mert én tanítottam be nekik, azt jól játszották, miattam, de utána visszasüllyedtek a tehetségtelenségükbe. Így volt.
ERKELMi volt a címe az operádnak?! Amit ott bemutattak?
MAHLEREzt nem tudja, nem?…
ERKELHallani akarom.
MAHLERA Három Pintos! Óriási siker!
ERKELKi írta azt az operát?
MAHLERÉn!
ERKELNem!
MAHLERDe!
ERKELWeber írta. Akinek az unokájával henteregtél Lipcsében, és megszerezted tőle Weber befejezetlen operáját.
MAHLERNem „befejezetlen”! Az csak egy töredék volt, töredék!
ERKELDe abból írtad az operádat.
MAHLERTovább gondoltam, igen. És nem henteregtem az unokával, hanem megmutattam neki egy művemet, és ő azt mondta, igen, Mahler legyen az, aki befejezi nagyapám művét! Így történt!
ERKELDe Weber kottája az átírást követően elveszett.
MAHLERLeégett a házuk és elégtek a kották, igen, de szerencsére én már akkor kész voltam az operával.
ERKELMilyen szerencse! Vagyis hat évet írtál alá Lipcsében. Meddig voltál ott?
MAHLERMajdnem három hónapot.
ERKELÉs aztán Ljubljana.
MAHLERElég volt, nem beszélgetek magával tovább.
ERKELA híres szlovén Opera.
MAHLERNe gúnyolódjon!
ERKELNincs is ilyen, hogy szlovén Opera.
MAHLERÉn megteremtettem volna, ha hagyják!
ERKELDe nem hagyták.
MAHLERMajd még visszahívnak. Majd még örülnének nekem.
ERKELNem fognak visszahívni. Ahogy ide sem. Mennyit időt töltöttél az eddigi állomásaidon? Átlag három hónapot?
MAHLERVolt, hogy egy évet…
ERKELA téli szünettel együtt, tudom.
MAHLEREzt én nem hallgatom tovább!
ERKELNem is kell. Itt ha kimégy a házból, jobbra, az utca végén van egy kávéház. Ott igyál meg egy kávét, és minél előbb hagyd el az országot!
MAHLERÉg Önnel!
ERKELViszont.
 
(Mahler dühösen kimegy. Csönd. Aztán kopogás.)
 
ERKEL (kiszól:) Mondom a házból ki, és jobbra.
 
(Mahler bejön.)
 
MAHLERKopogtam.
ERKELHallottam.
MAHLERAzt kell mondani, szabad.
ERKELNem mondom.
MAHLERKülönösen olyan embernek, akinek szüksége van rám.
ERKELNekem nincs szükségem rád.
MAHLERAzt hiszi, én nem tájékozódtam? Ha olyan jól megy a fiaival az Operaháza, miért kerestek meg engem, miért?
ERKELNem tudom, de ezért még fejbe verek pár embert.
MAHLERMert magának már leáldozott, vége. A fiai pedig képtelenek folytatni azt, amit maga elkezdetett. És mit kezdett el? Ki maga egyáltalán? Egy név, még az sem rendes, fordított név!
ERKELElég! Takarodjon innen!
MAHLERMegkerestek, hogy a maga Operáját nemzetközivé tegyem. Hogy híre legyen Európában, ezért kerestek meg, és én ezt a munkát el is végzem!
ERKELKötve hiszem.
MAHLERMert a maga zenéje két bérlet közönségén kívül senkit sem érdekel.
ERKELAzt mondtad, nem is ismered a zenémet.
MAHLERNem, de ismerem a témáit. Miféle témái vannak, mi? Tessék, kiírtam az operáit, még leírást is kaptam róluk… Báthori Mária, Hunyadi László, Bánk Bán, Sarolta, Brankovics György – kik ezek?
ERKELAzt neked nem kell tudnod…
MAHLEREzzel akar Ön európai operát létrehozni? Miért nem ír nagy témákat, mint Verdi vagy Wagner, vagy valami rendes szerző, akik az egész emberiség történelmét akarják feldolgozni. Tessék! Írt maga egy Aidát vagy Klepoátrát, vagy valamit?
ERKELÉn a magyar nép történelméből…
MAHLERA magyar nép történelme senkit sem érdekel. Megpróbálta eljuttatni ezeket az operákat Párizsba is, igaz? Mi történt.
ERKELNem sikerült…
MAHLERBécsbe még talán, de azt is csak azért, mert a bécsi udvar fel kívánja mutatni, hogy támogatja az Ön népe kultúráját, színtiszta politikai okokból.
ERKELPárizs azért nem sikerült, mert nem volt pénzem a kottákat lemásoltatni, érted?! És most azonnal…
MAHLERNincs olyan, hogy nemzeti zene! Nemzeti opera, érti? Maga nem hallotta meg az idő szavát!
ERKELDe. Most is azt hallgatom. Rosszul is vagyok tőle.
MAHLERÉs hogy alkot maga, mi? Az utóbbi időben, hogyan, mi?
 
(Erkel nem szól, csak dühösen néz.)
 
MAHLERÜl a magaslaton, körülötte a fiai, és írják együtt az operákat! Mindenki tudja, hogy egyedül képtelen befejezni akár csak egyet is!
ERKELMert a fiaim tehetségesek. Segítenek.
MAHLERNem segítenek, kénytelenek végrehajtani az utasításokat. Különben éhen halnának, hiszen maga csak akkor támogatja őket pénzzel, ha kizárólag Önnek dolgoznak.
ERKELEz nem igaz!
MAHLERMaga képes feláldozni a fiai életét, csak azért, hogy maga ragyoghasson a színpadokon és hangversenytermekben! Maga egy zsarnok, mindenki tudja. Rájuk telepedett, pedig lehetne saját életük, saját műveik, ha annyira tehetségesek. Nemcsak a fiai! Mária! Ő lehetne az első igazi zeneszerző, aki nő, igaz? De ez sem fog megvalósulni soha!
ERKELNem akadályoztam meg…
MAHLERMaga már most itt a zenei élet nagy öregje, a nagy varázsló, miért nem engedi el őket, miért? Mert akkor nincs több bemutató, igaz? Ha ők nem dolgoznak magával, akkor vége Ferencnek, igaz?
ERKELErkel! Erkel! A Ferenc utána jön…
MAHLERMaga lehet, hogy nagy nemzeti szerző lesz, de úgy, hogy a fiairól senki sem fog tudni többé!
 
(Csönd.)
 
ERKELŐk… mindent értem… szeretetből…
MAHLERAzt hiszi, nem tudom, kit hívtak ide előttem? Felix Mottlot, a valóban tehetséges német karmestert.
ERKELKibírhatatlan alak volt.
MAHLERMennyi ideig maradt itt? Talán két hónapig? Ő, aki felvirágoztatta a német operákat, idejött, és két hónap múlva elmenekült, maga miatt menekült el, rá akart telepedni… én nem fogok elmenekülni, érti?! Én itt maradok. Az Operaházból pedig kivágom a maga rokonait, mert csak jót teszek velük. Írjanak maguktól műveket, vonuljanak el dühösen.
ERKELMottl jó karmester…
MAHLERNocsak!
ERKELDe csupa idegent… csupa idegent akart idehozni…
MAHLEREz egy birodalom. Magyarország egy birodalom része. Nem idegenek.
ERKELEz nem egy birodalom része. Ez egy ország. Magyarország.
MAHLERA zenében nincsenek országok.
ERKELAzok nincsenek. De vannak nemzetek. Az én zenémben ott van az egész nemzet lelkiismerete, és ha most azonnal nem takarodsz el innét…
MAHLERÖsszeírtam a maga utóbbi sikereit… Tessék: Névtelen hősök. Opera. Hány előadást ért meg?
ERKELHatot.
MAHLERNégyet. Hazudtak magának még kettőt. Négyet, azt is félházakkal. Majd István király. Az nemrég volt. Ez egyébként érdekel. Szent Istvánt ismerik még az illírek is. Maga ezt is képes volt elrontani. Hány előadást ért meg, hányat?
ERKELBemutattuk… szép volt…
MAHLERSenkinek nem kellett. Különben is, ezt is a fiai írták, nem is maga.
ERKELSegítettek… csak segítettek benne…
 
(Elhallgat, néz maga elé. Mahler közelebb lép.)
 
MAHLERRosszul van? Hívjak valakit?
ERKELSenkit se hívj ide! Ha ez azért… mert el kell pusztulnom, pusztuljak el… ha téged azért küldtek, akkor teljesítsd be a küldetésed…
MAHLERKüldhetek orvosért…
ERKELBenne van… minden zenémben ennek a nemzetnek minden lélegzetvétele… igaz, hogy ezt csak mi halljuk, ezt a lélegzetvételt csak mi halljuk belül, talán senki más… igaz. És jól is van ez így. Az István nem jó opera, igaz. De a Bánk jó. Az sikerült. Nem egy Weber… de jó… és azt még egyedül… el kellett volna zavarnom a fiaimat, talán valóban. És megdögleni a Bánk bán után.
MAHLERDehogy, amit maga létrehozott…
ERKELFogd be a szád! A Brankovics jó… majd egyszer valaki jön, és úgy adja elő… ahogy mindig is szerettem volna. Én nem tudtam… nem tudtam rendesen betanítani és elvezényelni. Nem a kottát láttam soha… hanem azt az élményt akartam felidézni, amit akkor éreztem, amikor írtam… ez nem jó. A Dózsa… igen, a Dózsa is sikerülhetett volna, de a fiaim elrontották, azt akartam, hogy alkossanak, dolgozzanak, tanítsam őket, legyek én a mesterük, nem jó, az apa ne legyen mester, mester csak idegen lehet, igazi mester csakis idegen… Csajkovszkij, mondod… a kismester… te hülye vagy, fiam, Csajkovszkijnál nincs nagyobb mester, nyomába sem ér a te német Wagnered, Csajkovszkij a közös eredet, mindenféle nemzet és nép közös eredete. Néha felzavarom itt a gyulai zenészeket, és játszatom velük éjjel, hajnalban. Megfizetem őket, már ha tudom, egész életemet nyomorban éltem, de őket néha megfizetem, játsszák. Rossz zenészek, de Csajkovszkijt jól játsszák, vagy csak én hallom belülről jónak, nem tudom, nem is érdekel, itt ülnek a szobámban és játszanak. Én pedig néha sírok, annyira tehetségtelennek érzem magam mellette. És talán így is van ez. Csak tudod, fiam, az ember néha hisz másoknak. Tudom, ez baj, de néha megteszem. Te félsz a forradalmaktól, én őrzöm magamban az egyetlen tiszta és szent forradalmat… semmit sem tudsz róla, a hülye német nevelőid elhallgatták előled, itt volt egy forradalom, tudod? Nekem nem volt benne részem, kevés részem volt, ha csak annyi nem, hogy volt egy este, amikor egy német fércmű helyett az utcáról beözönlő emberek a Nemzetiben az én Hunyadi Lászlómat akarták hallani. Egy barom német bohózat helyett azt az operát, amit még én… látod, azt valóban én komponáltam, minden hangjegyében ott van a teljes életem. Te nem tudod, ki az a Hunyadi László, és ez nem is fontos. Te ezt nem élheted át sohasem. Szólt az opera, az áriák, és ott ültek azok, akiknek valóban írtam. Soha nem fogod megérteni, mit éreztem akkor. Igen, ott is el lehetett volna pusztulni. Téged pedig most azok hívtak ide, akik a mi nagy „kiegyezésünk” után a német, az európai kultúrát akarják kizárólagossá tenni. Én nem egyeztem ki soha, én ebben nem vehetek részt. Szépen, csendben beleöregedtem ebbe a nemzetbe. Belebújtam ebbe a nemzetbe. Nem látok ki belőle. És nem is akarok. Jó itt. Egyezzen ki, aki akar. Én csak magammal akartam kiegyezni, egész életemben magamban – és a végére rájöttem, felesleges. Nincs kiegyezés önmagunkkal. Nem kell. Nem lehet. Felneveltem sokat, sok kis kiegyezést. Három fiú, egymás után. Nem láttam ki belőlük. És akkor jött egy leány. Ilona. Meghalt. Tizennégy éves volt. Belerokkantam. Nincs ilyen, nem lehet. Ember ne temessen el gyermeket. Ez egy rossz rend. Rossz sorrend. Disszonancia. Mint Wagnernél. És meghalt még egy fiam, Ferenc. Halott fiú. Nincs már. Beteg volt? Vagy menekülni akart előlem… menekülni akart a kiegyezés elől… te nem tudod, mi mit érzünk erre a szóra, talán így németül nem is hangzik sehogy… a fiaim, akik élnek, őket én kényszerítettem a kiegyezésre. Rosszul tettem, igazad van. Nincs kiegyezés. El kellett volna zavarnom őket. Bécsbe, Berlinbe, a te Ljubljanádba, Lipcsébe, akárhová, hogy olyanok legyenek, mint te. Öntörvényűek, önfejűek, européerek.
MAHLERÉn sem a zenét írom. Engem ír a zene.
ERKELEzt is loptad. Ezt sem a tied, Liszt mondta ezt is. Ő lesz valaki, látod, Liszt igen. Őt szeretem. De megközelíthetetlen. Ő nem jön ide, beszélni velem. Nem akar. Ellenség, azt mondják. Erkel és Liszt. Pedig Liszt elvezényelte a Hunyadi-nyitányt Bécsben, mert azt akarta, hogy mutassák be az operát. Az én operámat. Pedig ő nem is szereti a műfajt. Én pedig vártam Liszt újabb és újabb műveit. És ahol lehet, bemutattam. Pedig nem barátom, nem dolgozom vele. Ő sem velem. Egymás műveit játsszuk. De az nem barátság. Kötelesség. Látod, ezt szeretem. Ez rendben van.
 
(Csönd, Mahler hallgat.)
 
ERKELEgyedül vagyok. Régóta. Feleségem sem bírta ezt a zsarnokságot, jól mondod, zsarnok voltam. Az is vagyok. Így is döglöm már meg. Közel lehet. Legutóbb írtam valamit… és észrevettem benne Wagnert. Üzentek. Wagner üzent, menjek már a francba! Ennyi volt. Ennyi élet volt a tied. Az már egy másik, amit most írsz. Fejezd be! Elmehetsz.
MAHLEREz a pianínó rendesen fel van hangolva?
 
(Erkel csak felnéz rá.)
 
MAHLERJól van, nem kell mindjárt harapni. Leopold Sauer! Prága…1848… nem akkor volt a forradalom itt? Ez aztán a pianínó… cseh… prágai. Mint én. Én is lehetnék pianínó. Nemzeti pianínó.
ERKELAzon csak én játszhatok!
 
(Mahler nem törődik vele. Leül mögé, elkezdi játszani az A-moll zongoranégyes egyik részletét. Erkel először dühösen tápászkodik fel, de megáll, és a dühe érdeklődésbe megy át. Hallgatja a fiú játékát. Majd lassan odamegy hozzá. Mellé ér. Mahler játszik. Erkel odahúz egy másik széket, leül mellé. Mahler befejezi a tételt, ránéz Erkelre. Erkel is játszani kezd. A Magyar ábrándok egy részletét. Mahler érdeklődve figyeli, láthatóan nagyon élvezi a zenét. Erkel befejezi, felnéz. Mahler ismét játszani kezd. Most már mintha Erkel is mosolyogna. Nem biztos. Lehet, hogy csak megtévesztő módon esik arcára a fény. Játszanak. Aztán vége. Utolsó hang. Ülnek, néznek maguk elé.)
 
VÉGE

A lap tetejére