Mondd meg nékem, merre találom…

Tárlat ba90 (Medium)

január 25th, 2023 |

0

Wehner Tibor: A soroksári szentendrei festő


Bartl József (1932–2013) festőművész emlékkiállítása

 

Bartl-Jozsef-Kompozicio-1977-80-ov-44x33-Wolfart-Janos-gyujtemenye-c-Virag-Judit-Galeria-jovoltabol-1(1. kép)
A Soroksárról indult Bartl József a múlt század vészterhes ötvenes éveiben végezte főiskolai tanulmányait, és festészetének kibontakoztatására, művészi világának kimunkálására a szocializmus diktatórikus társadalmi-politikai viszonyai, a rendszer fojtott kultúr- és művészetpolitikai körülményei között kellett vállalkoznia. (Nyomasztó, ma már abszurd főiskolai élményként emlékezett meg arról egy beszélgetésben, hogy ha a könyvtárban már harmadszor kölcsönözte ki valaki a Cézanne-kötetet, akkor felírták a nevét, mint rossz irányba haladó növendékét.) A hatvanas években hagyományos csendéletekkel, tájképekkel, portrékkal, életképekkel szerepelt a kiállításokon, míg műtermében a falhoz támasztva ott sorakoztak már az elvont, jelszerű kompozíciók. Később aztán szerencsére oldódtak az alkotói és nyilvánosság-zárlatok, és így Bartl József a népművészeti indíttatások és a szentendrei modern művészeti törekvések szintéziséből európai rangú festészetet kreálhatott.
Bartl-Jozsef-Kitekintes-a-zoldbe-100x100-olaj-vaszon-1980-Artchivum-Gyujtemeny_foto-Deim-Peter(2. kép)
Bartl József festőművész az első önálló kiállítását 1963-ban, s az utolsót már nagy betegen, 2013-ban rendezte meg. Amiként számos önálló tárlatát, a csoportos kiállításokon való fellépését is a nagy mestereknek kijáró kitüntetett figyelemmel, fokozott érdeklődéssel kísértük a közelmúlt évtizedeiben: e festő öt és fél évtizedes életműve segítséget adhat közép-európai, magyarországi létünk, múltunk értelmezéséhez, történelmi viszonyaink pontos feltérképezéséhez, megérzéseink megerősítéséhez, feltételezéseink bizonyításához. A XX. század második felét, az új évezred első, csaknem másfél évtizedét átfogó életmű legfontosabb jelzője a nagyszabású lehet. Bartl József nagyszabású piktúrát teremtett, s ezt festészetének önállósága, eredetisége, leleménye, formateremtő képessége, festői felismerései, felismeréseinek hagyományokba és korba ágyazottsága okán mondhatjuk.
Bartl-Jozsef-Ikon-V.-50x40-olaj-vaszon-1980-Szep-Peter-Gyujtemeny-1(3. kép)
Míg pályája kezdeti szakaszában művészetének az érzéki kifejezés, az emóciókban gazdag festői fogalmazás volt a sajátja, addig később már inkább összefoglalt, szublimált, szikáran a lényeget kereste és a lényeget mutatta fel. Míg soroksári élményeiből építkezve korábban fegyelmezetten megfelelt az ún. elvárásoknak, később, szentendrei alkotóperiódusában már szenvedélyesen keresett, kutatott, felfedezett, beteljesített. Az 1970-es évektől korszerű, modern, súlyos gondolatisággal áthatott, ámde látszólag könnyed dekorativitásban fürdő kompozíciókat készített, hol a szikrázó fehérségben, hol a mély barnákban és komor feketékben merülve, süllyedve el. Vissza-visszatérőn kazettákra osztott képeket festett, négyzeteket és téglalapokat egymás mellé és egymás fölé, s ezek rendszerében jelentek meg jelei, szimbólumai: ház, szív, tulipán, ék, kereszt. Mintha e költői-festői indíttatásokkal megjelenített négyzetes rendszerével és szűkszavúságba burkolózó, de mégis sokatmondó motívumaival rendet szeretett volna teremteni ebben a zavaros, kaotikus világban. Rendre vágyott, lelki rendre, egyensúlyra, és műveivel gyengéden ennek fontosságát tudatosította az őt körülvevő világgal. Kép-intelmei, finom, hallatlan mély tartalmakat összegző, a tradíció erejével megszólaló kép-összefoglalásai a XX. század, az ezredforduló emberének rejtett vágyait – harmónia-vágyát, szépség-óhaját, rend-áhítását, nyíltság- és őszinteség-sóvárgását – testesítette, testesíti meg. Bölcs festő volt, kompromisszumok nélkül, a saját törvényei szerint dolgozott, a kor, a világ, a valóság kihívásaira mindig festői válaszokat adott.
A számszerűségében is jelentős képegyüttes, az œuvre alkotóelemei hazai és külföldi köz- és magángyűjtemények reprezentáns darabjai, s egyúttal a XX. századi magyar festészet, a modern magyar művészet elvont vonulatának fontos, szerves alkotóelemei. A festő halála óta eltelt tíz esztendőben több emlékkiállítást is rendeztek műveiből, s most, 2022 szeptemberében a Magyarországi Németek Háza emlékezett meg egy különleges kollekcióval a művészről: a kiállítás kurátora, Wolfart János a magángyűjteményekben őrzött Bartl-műveket gyűjtötte össze és tárta közönség elé. Alkotói vonzódásokat, kollegiális kapcsolatokat tükröztet a Bartl-műveket őrző egykori és mai kortársak névsora, amelyben felbukkan Barabás Márton, Harasztÿ István, Lux Antal és Matzon Ákos, valamint a trombitaművész Geiger György neve is. A néhány korai, az 1960-as években született akvarell mellett így az emléktárlat törzsanyagát az 1970-es és 1980-as évek táblaképei – szabályos olajfestmények és már-már domborművé érlelt, erőteljes faktúrájúvá alakított kompozíciók – alkották.

 

LGBartl 90 – Gedenkausstellung im HdU – Haus der Ungarndeutschen Foto: Zentrum.hu – Ludwig Grund

 

„Bartl József festői útja belső mozgásoknak engedelmeskedve épül, fejlődik, mozdul előre az időben.” – írta Hann Ferenc művészeti író, az életmű alapos ismerője 1992-ben, a művész hatvanadik születésnapja alkalmából a Szentendrei Képtárban rendezett kiállítás katalógusának bevezetőjében. És most, 2022-es emléktárlatának képeit szemlélve is ezekre a titokzatos belső mozgásokra hivatkozhatunk. Azokra a rejtelmes, ösztönös megérzésekből és tudatos döntésekből, szakmai tudásból és Isten-adta tehetségből szerveződő, tisztaságra törő alkotói indítékokra, amelyek e hatalmas, lenyűgöző, a korával együtthangzó festői életmű létrejöttét inspirálták.

 

Felhasznált festményfotók

(1. kép): Bartl József: Kompozíció (1977-80, olaj, vászon, 44×33) Wolfart János gyűjteménye, Fotó: Virág Judit Galéria jóvoltából
(2. kép): Bartl József: Kitekintés a zöldbe (1980, olaj, vászon, 100×100) Artchívum Gyűjtemény, Fotó: Deim Péter
(3. kép): Bartl József: Ikon V. (1980, olaj, vászon, 50×40) Szép Péter gyűjteménye

 

 

 

Illusztráció: a szerző fotójának felhasználásával


Feltöltötte:

Napút Online adatlap-képe



Back to Top ↑

Tovább az eszköztárra

A weboldalon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy megkönnyítsük Önnek az oldal használatát. Felhívjuk szíves figyelmét, hogy az oldal további használata a cookie-k használatára vonatkozó beleegyezését jelenti. Több információ...

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát.

Bezárás