Mondd meg nékem, merre találom…

Esszé mm

október 9th, 2025 |

0

Magyar Miklós: A kentaur a képzőművészetben. Az ókortól napjainkig

*

c2

*


A kentaur alakja, félig ember, félig ló a képzőművészet egyik legtöbbet értelmezett mitológiai motívuma. A kettősség – ösztön és értelem, állatiasság és kultúra – a művészetben számtalan ábrázolásban jelent meg az ókortól a kortárs művészetig. A kentaur egyszerre vált a barbárság, a vágy és a szenvedély szimbólumává, ugyanakkor bölcs tanítóként, gyógyítóként is megjelent.


*

A kentaur az ókorban

Az ókori görög művészetben a kentaur legtöbbször harci jelenetekben bukkan fel. A híres lapithák és kentaurok csatája – a kentauromachia – már a Parthenón domborművein is megjelenik. A Parthenón metopéi az athéni klasszikus művészet egyik legkiemelkedőbb alkotásai, amelyek a Kr. e. 5. század közepén készültek Pheidiasz irányítása alatt. A déli oldalon található metopék között különösen figyelemre méltóak a kentauromachiát, azaz a kentaurok és lapithák harcát bemutató jelenetek. Ezek a reliefek nem csupán látványos harci ábrázolások, hanem mélyebb szimbolikus jelentéssel is bírnak: a görög rend, civilizáció és mértékletesség küzdelmét testesítik meg a barbárság, ösztönösség és káosz erői ellen. Az ábrázolás középpontjában egy kentaur áll, amely éppen egy földre került lapith harcos fölé tornyosul. A kentaur teste erőteljes, előretörő mozdulatban látható, míg az emberi alak tehetetlenül, a földön fekve jelenik meg. A két test kontrasztja – a diadalmas, felegyenesedett kentaur és a legyőzött, hátrahanyatló ember – drámai feszültséget hoz létre a reliefen. A kompozíció jobb felső sarkában egy másik emberi alak is felismerhető. Csak a lábak és a ruházat maradt fenn, de még így is fontos szerepet tölt be a jelenet értelmezésében. Ez a figura feltehetően egy újabb lapith volt, akit a kentaur megragadott és a levegőbe emelt. A mozdulat különös feszültséget ad a reliefnek: míg az alsó emberi alak a vereség állapotát mutatja, a felső a kentaur tombolásának és brutalitásának további bizonyítéka. A két emberi alak ellentétes helyzete így fokozza a drámaiságot: az egyik a földön tehetetlenül fekszik, a másik pedig erőszakosan felragadva jelenik meg. Ez a kettősség a kentaur kegyetlenségét és pusztító erejét hangsúlyozza. A kentaurok és lapithák harca a görög művészetben a civilizáció és barbárság allegóriájaként értelmezhető. A lapithák a törvényt, a mértékletességet és a rendet képviselik, míg a kentaurok a vadságot, az ösztönöket és a féktelen indulatot. A Parthenon metopéi ezzel Athén politikai és kulturális önképét is kifejezték, különösen a perzsa háborúk után, amikor a görögök saját győzelmüket és civilizációjuk felsőbbrendűségét hangsúlyozták a „barbárokkal” szemben.

a1A Parthenon kentauromachia metopéja

Az ókori művészetben azonban nem minden kentaur vad és féktelen. A bölcs Kheirón alakja külön helyet foglal el. Őt gyakran ábrázolták a hősöket tanító, nyugodt, emberibb arányokkal rendelkező kentaurként. Kheirón a tudás és a gyógyítás szimbóluma lett, alakja az emberi és állati természet harmóniáját fejezte ki. Pompeii egyik legismertebb mitológiai témájú falfestménye, Kheirón kentaurt ábrázolja, amint a fiatal Akhilleuszt tanítja. A kompozíció középpontjában a félig ember, félig ló testű Kheirón látható, aki hatalmas termetével uralja a jelenetet. Testének emberi része erőteljes, izmos, szakállas arca bölcsességet sugároz. A kentaur vállán állatbőr (feltehetően oroszlánbőr) van, ami a heroikus és tanítói szerepet erősíti. Mellette áll a fiatal Akhilleusz, meztelen testtel, kezében lírával, tekintete tiszteletet és tanulni vágyást fejez ki. Kheirón jobb karját Akhilleusz felé nyújtja, gesztusa egyszerre utasító és tanító jellegű: úgy tűnik, a zenei oktatás folyamatát vezeti. A jelenet a görög mitológia egyik legismertebb nevelői kapcsolatát jeleníti meg. Kheirón, a bölcs kentaur különbözik a többi kentaurtól, akik általában vad, barbár és ösztönvezérelt lények. Ő a gyógyítás, a műveltség és a zene mestere, aki számos hőst nevelt (Akhilleusz, Iászon, Aszklépiosz, Héraklész). A freskón a hangsúly a nevelés humanista eszményén van: a tanár és tanítvány kapcsolatán, amelyben a bölcs tudását adja át a fiatal hősnek.

a2Kheirón és Akhilleusz

*

A reneszánsz és a humanizmus allegóriái

A reneszánsz művészei újraértelmezték a kentaurt. Botticelli Pallas és a Kentaur című festménye a reneszánsz mester egyik kevésbé ismert, ám rendkívül gazdag jelentésvilágot hordozó alkotása. A kép középpontjában egy kentaur és egy nőalak áll: a vad ösztönök és a szelíd, civilizált erő szimbolikus küzdelme tárul elénk, amely egyúttal a reneszánsz humanizmus egyik központi gondolatát is megjeleníti.A képen látható nő alakja a klasszikus szépségideál megtestesítője. Testtartása, finom ruházata és kezének gesztusa mind a harmónia és az értelem kifejezői. Fején babérkoszorú látható, ami a győzelem, a tudás és a költészet szimbóluma. Kezében egy lándzsaszerű szekerce látható, amely az igazság és a rend hatalmát jelképezi. A nő alakja a megfékezett ösztönök fölött álló, civilizált rend megszemélyesítése, aki uralja a káoszt.A kentaur a vad ösztönök, a féktelen vágyak és a természeti erők jelképe. Félig ló, félig ember testével a kettősséget testesíti meg: az emberi tudat és az állati szenvedélyek ellentétét. A Botticelli által ábrázolt kentaur tekintete szomorú és beletörődő, ami arra utal, hogy a civilizáció és az értelem uralma alatt kénytelen meghajolni. Kezében íjat tart, amely a támadás és a vadászat szimbóluma, de testtartása már a legyőzöttség gesztusát hordozza. Ez a festmény nem pusztán mitológiai jelenet, hanem mély szimbolikus üzenetet hordoz. Botticelli művészetében a szépség mindig összekapcsolódik a gondolat és az erkölcs dimenziójával. A nő és a kentaur kettőssége egyszerre jeleníti meg az emberi lét tragikumát és felemelkedését, a természet és a kultúra örök küzdelmét. A kép így ma is időszerű: arra emlékeztet, hogy az ember nagysága abban rejlik, hogy képes uralkodni önmagán.

a3Botticelli: Pallas és a Kentaur

*

A barokk drámisága

Pieter Paul Rubens flamand barokk festő A kentaurok szerelme című festménye a kentaurok mitológiai alakját egy különleges, bensőséges és mégis szenvedéllyel teli jelenetben mutatja be. A kép nem a harc vagy az erőszak motívumát állítja középpontba, hanem a szerelem és az erotikus vágy megjelenítését. Az előtérben látható kentaur és a nőalak szorosan átölelik egymást, testük összeolvadása a szenvedély és a vágy képi megjelenítése. Az arcok közelsége, a karok szoros ölelése mind az intimitás élményét sugallja.A háttérben látható másik két kentaur is a mozgás és a kapcsolat dinamizmusát hordozza. A barokk stílusra jellemző lendület, az erőteljes testek és a mozgalmas kompozíció itt is jelen van, de nem pusztán drámaiságot, hanem érzelmi telítettséget is közvetít. Rubens ecsetkezelése érzékletesen adja vissza az emberi bőr puhaságát, a lótest izmainak feszültségét és a természet árnyalatait, amelyek a jelenet háttereként szolgálnak. A kentaurok szerelme allegorikus jelentést is hordoz. Értelmezhető az ember kettős természetének egyesítéseként: a szellem és az ösztönök, a ráció és az érzékiség harmóniájának kereséseként. Rubens festményén a szerelem nemcsak a testi vágy, hanem az emberi lét mélyebb egységének szimbólumaként jelenik meg. A kentaur ölelése így egyszerre kifejezi a szenvedély vad intenzitását és az érzelmi kötődés bensőségességét. A Kentaurok szerelme Rubens mitológiai tárgyú festményeinek egyik különleges darabja, amely a barokk mozgalmasságot a szerelem intimitásával kapcsolja össze. A kép egyszerre mutatja meg az emberi ösztönök erejét és a vágy közösségteremtő, egységet adó dimenzióját. Ezáltal nem pusztán mitológiai illusztráció, hanem egyetemes üzenet az emberi természet mélyrétegeiről.

a4Rubens: Kentaurok szerelme

*

A romantikus kentaur

A romantika korának művészete a mitológiai és az allegorikus alakok újrafelfedezését hozta magával. A kentaur a civilizáció és ösztön, értelem és szenvedély, emberi és állati princípium kettősségét testesítette meg, amely tökéletesen illeszkedett a romantika világszemléletéhez. A romantikus festészetben a kentaur gyakran kettős természetének hangsúlyozásával jelenik meg. Az emberi rész sokszor hősi, idealizált, míg az állati test a fékezhetetlen ösztönök jelképe. A festők a kentaurt nem pusztán mitológiai lényként, hanem az emberi természet szimbolikus megtestesítőjeként ábrázolták drámai kompozícióban, sötét erdei vagy vad tájháttérben. A romantika kedvelte a vad, rendezetlen természetet, amelyben a kentaur mint a természet vad erőinek megszemélyesítője jelenhetett meg. A romantikus festők kentaur-ábrázolásai gyakran merítettek a klasszikus antikvitás hagyományaiból, azonban a hangsúly áttevődött a drámaiságra és a pszichológiai mélységre. A kentaur nem egyszer küzdelem vagy üldözés jelenetében tűnik fel, ahol a dinamika, a mozgás és a feszültség kerül előtérbe. Egy másik jellegzetes motívum a kentaur és a nimfa kapcsolata, amely a vágy és az erőszak közötti ellentétet jelenítette meg. Ez a téma különösen alkalmas volt a romantikus festők számára, mivel egyszerre hordozott erotikus és tragikus elemeket. Arnold Böcklin Kentaur és Nimfa című festményének előterében a kentaur és a hátán ülő nimfa látható, akik egy árnyas erdei környezetben haladnak. A kép középpontjában a hatalmas, napfényben fürdő fatörzsek állnak, melyek monumentális hatásukkal szinte elnyomják az emberi és mitikus alakokat. Böcklin természetábrázolása nem pusztán háttér, hanem szerves része a jelenetnek: a fák és a fény-árnyék játéka a kép drámai hangulatát erősíti. A természet itt nem idilli, hanem erőteljes, szinte szakrális tér, amelyben az emberi és mitikus alakok alárendelődnek. A kentaur és a nimfa kettőssége Böcklin értelmezésében a természet vad és szelíd aspektusait foglalja magába. A kentaur alakja az ösztönöket, a testi erőt és a szenvedélyt jeleníti meg, míg a nimfa a tisztaságot, a női lágyságot és a természet örök szépségét hordozza. A két figura együtt nem csupán mitológiai jelenet, hanem az emberi lélek ellentmondásainak vizuális metaforája. Böcklin festménye az emberi képzelet és a természet misztériumának különleges összefonódását mutatja be. A mitológiai jelenet mögött mélyebb, szimbolikus tartalom rejlik: a vad és a szelíd, az ösztön és a harmónia kettőssége. A mű nem csupán egy antik mítosz újraértelmezése, hanem egyben a 19. századi szimbolizmus és romantikus természetlátás fontos előfutára.

a5Arnold Böcklin: Kentaur és Nimfa

*

Modern és kortárs értelmezések

A modern művészetben a kentaur új jelentéseket kapott. A kortárs művészetben a kentaur az identitás, a hibriditás és a technológiai változások szimbólumaként is megjelenik, jelezve, hogy a mítosz ma is élő értelmezési lehetőségeket kínál. Giorgio de Chirico metafizikus festményein a kentaur már nem vad, hanem melankolikus, elgondolkodtató figura. 1909-ben festett A lapithák és a kentaurok csatája című képe jól példázza, miként ötvözi az antik témát a modern kifejezésmóddal. A lapithák és a kentaurok csatája az antik mitológia egyik ismert epizódja. A történet szerint a lapithák királyának lakodalmán a kentaurok, akik iszákosságuk és zabolátlan természetük miatt hírhedtek voltak, erőszakoskodni kezdtek, mire a két nép véres összecsapásba keveredett. Ez a mítosz a civilizált és a barbár, az észszerű és az ösztönös szembenállását szimbolizálja. Chirico kompozíciója mozgalmas, különös feszültséget áraszt. A dinamizmus nem pusztán a harcoló alakok gesztusaiban, hanem a háttér drámai, szimbolikus térkezelésében is megjelenik. A figurák monumentalitása a klasszikus hagyományokat idézi, ugyanakkor a torzult arányok, a szokatlan színek és a színpadszerű beállítás már a modernség felé mutatnak. A festő modernsége elsősorban abban rejlik, hogy a mitológiai témát nem a hagyományos akadémikus festészet eszközeivel jeleníti meg, hanem szimbolikus, szinte álomszerű formavilágban. A kentaurok és a lapithák közötti harc így nem csupán mitológiai jelenet, hanem az emberi lélek belső konfliktusának allegóriája is. Ez a kettősség – a klasszikus és a modern, a múlt és a jelen egyesítése – Chirico festészetének egyik legjellemzőbb vonása.

a6Chirico: A lapithák és a kentaurok csatája

*

Muzikális kentaur

A mitológiában a kentaurok rendszeresen szerepelnek lakomákon és mulatozásokon, ahol a zene a féktelen ösztönök és az érzékiség kísérője. Gyakran ábrázolták őket auloson (kettős sípon) játszva vagy kézben tartott lanttal. Ezek az ábrázolások a zene vad, mámorító oldalát emelik ki, amely a civilizáció rendjével szemben áll. Francisco Goya metszetein és rajzain a groteszk és vad kentaur-ábrázolásokhoz olykor zenélő alakok is társulnak, a mámor és őrület allegóriájaként. Arnold Böcklin festészetében pedig a kentaur nem egyszer fuvolát vagy lantot szólaltat meg, például a természet vad, romantikus környezetében. Böcklin képein a kentaur zenéje gyakran a természet hangjaival fonódik össze. Számomra a legszeretetreméltóbb kentaur Tóth Ernő Fuvolázó kentaurja. A bronz szobrot a művész rendkívül expresszív módon formázta meg. A kentaur teste csontvázszerű, elnyújtott és szaggatott vonalakkal jelenik meg, mintha a lény az anyag határain túlra akarna törni. A karcsú lábak mintegy tánclépésben követik a zene ritmusát és erős érzelmi töltést hordoznak: a törékenység és az erő paradoxonát. A kentaur emberi része fuvolát tart, ami a zene és a művészet megszelídítő, civilizáló erejére utal, szemben az állati test vadságával. Az alkotás így egyszerre hordozza a mitológiai hagyományt és a modern szobrászat expresszív formanyelvét. A klasszikus ikonográfia, amelyben a kentaur gyakran harcban vagy vad szenvedélyben jelenik meg, itt egy líraibb, spirituálisabb értelmezést kap. A fuvolázó kentaur az emberi lét kettősségét nem harcként, hanem harmóniára törekvő dialógusként jeleníti meg: a vad ösztönök és a művészet által közvetített szellem békés együttélését. Az ember egyszerre anyagi és szellemi lény, aki ösztönei és szellemi törekvései között keresi az egyensúlyt. A kentaur teste és a fuvola megszólaltatása ennek az örök keresésnek megfogalmazása. A modern, töredezett formák az emberi lét bizonytalanságát, törékenységét, ugyanakkor a művészet felemelő erejét fejezik ki. Tóth kentaur-szobra a mitológiai hagyomány kortárs újraértelmezése, amely a barokk mozgalmasság helyett a modern expresszivitást alkalmazza. A mű nem pusztán egy mitikus lényt ábrázol, hanem az emberi lét mélyebb kérdéseit feszegeti: hogyan lehet harmóniát találni a test és a szellem, az ösztön és a művészet között.

a7Tóth Ernő: Fuvolázó Kentaur

*

*

Illusztráció: Egy kentaur a hátán Erósszal (Kr. u. 1-2. századi római márvány-másolat egy Kr. e. 2. századi görög eredetiről [korábban a Borghese-gyűjteményben, jelenleg a Louvre tulajdonában])


Feltöltötte:

Napút Online adatlap-képe



Back to Top ↑

Tovább az eszköztárra

A weboldalon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy megkönnyítsük Önnek az oldal használatát. Felhívjuk szíves figyelmét, hogy az oldal további használata a cookie-k használatára vonatkozó beleegyezését jelenti. Több információ...

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát.

Bezárás