Mondd meg nékem, merre találom…

Próza hb1

március 27th, 2024 |

0

Zöldy Pál: Hermész

Az évek során szenvedélyemmé vált a sétabotok iránti érdeklődés. Egyrészt, mivel spirituális tartalmat hordoznak és jelenítenek meg, miszerint a világ tengelyét adják a kezünkbe. Másrészt a különböző kultúrákban használt botok rengeteget mondanak el arról a közösségről. Harmadrészt bizonyos személyekhez is kötődnek, ami annyit jelent, hogy kéz-közelbe kerülök az előző tulajdonossal, ami számomra meghatározó élmény. De negyedrészt nem elhanyagolható a botok, pálcák anyaga sem, mert papírból, szaruból, kőből vagy… nem sorolom tovább, hisz nem itt van a helye annak, hogy akár csak a különleges darabokat elsoroljam, legyen az elég, hogy e témában valamire való kiállítást nem szerveznek anélkül ma sem, hogy gyűjteményem néhány darabját ki ne könyörögnék tőlem.
De elhatároztam, hogy nem csak beszerzem gyűjteményem darabjait, hanem magam is létrehozok egyet, valami páratlanul értékeset és különlegest. Nagy utánajárással hozattam be a trópusokról ennek a botnak a fáját. Természetesen jól mondja, ez a Dalbergia Nigra, a paliszanderek családjából. Finom munkálatokkal hozták létre ezt a gyönyörű rajzolatú, finoman kikészített pálcát, mely még most is, pedig már évek óta itt áll, üde rózsaillatot áraszt. Kitűnő ötvös barátom csak arra vár, hogy erre a pálcára a fogantyút ráhelyezze. Évekig kerestem különféle ásványok között a megfelelő fejet, de egyiket sem tartottam méltónak a pálcához. Aztán Athéné, az étteremtulajdonos meghívott a galériájába s ott találkoztam Hermész Venetoval, az üvegművésszel és éreztem, hogy tervem végre megvalósulhat.
Mire megérkeztem, már hamisítatlan vernisszázs-hangulat uralkodott. A talapzatokon álló üvegszobrok előtt halkan suttogó, meghitten bólogató csoportok, köztük né­hány közönyösségbe burkolódzott műértő. Éppen csak üdvözöltem a galéria igazgató­ját, megérkezett a művész és kísérete. A mikrofon köré csoportosultak s máris kezdetét vette a megnyitó.
A teremre sötétség borult, kivéve azt a vékony fény­csóvát, mely a beszéd alatt tekintetünket szoborról szo­borra vezette. A beszédet az a vöröses-szőke, ívelt orrú, nagyon vonzó és elegáns hölgy tartotta, aki az imént a művésszel együtt érkezett.
„Ez az első dokumentum” – kezdte, miután a fénycsóva egy öklömnyi, talán leginkább egy krumplira emlékeztető üveg műtárgyra siklott. „Tulajdonképpen a véletlen szerencse játszotta kezünkre ezt a korai darabot. Ez az a bizonyos, a kemence előtt heverő darab, melyet a műhelyben tervezgető művész a földről felkapott, – s bár fájdalmas sérülést szen­vedett, – találkozásukból hosszan tartó s gyümölcsöző kapcso­lat született. A művész engedelmével én a Vérszerződés címet adtam neki. Mert Hermész Veneto élete valójában ettől a pillanattól kezdve forrott eggyé az üveggel.”
Néztem a művészt. Lehajtott fejjel bámult maga elé. Hátra fésült, sima fekete haja most homlokába hullott. Orra, arcéle finom metszésű. a fénykéve siklott tovább.
… „ezek abból a figurális korszakból idéznek, mikor még szí­nezte az üveget. Itt még a felületekre koncentrál, fi­gyeljük meg a nyak, a halánték kidolgozását, a felület, mely itt még eltakarja a lényeget. Ám itt a következő, a Fa. Itt éri el a felületekkel való kísérletezés vég­ső határait. Gazdagon megformált, részleteiben kidolgozott apró fácska, melyet végső formaként egy hatalmas mag fog­lal magába… Boldog vagyok, hogy tanúja lehettem e szo­bor megalkotásának. Láthattam hogyan készült el a fa kicsiny­ke mása, s e megdermedt formát hogyan vette körül s fo­gadta be az izzó massza. – Egyébként volt alkalmam nemegyszer csodálni a révületben dolgozó mestert, félmeztelenül, bőrkötényben áll s az izzó melegben verejtékezve formálja repkedő ujjai­val a skarlátos ragyogásában még szinte lángoló masszát. Ordít zihál és nyüszít, de sebes mozdulatokkal alkot. Ott állok mellette ilyenkor, tartva az olajjal teli tálkát melybe, hogy fájdalmát enyhítse, belemártja sajgó ujjait. Nemegyszer alélt már el a fájdalomtól, konokul dolgozva valamely részleten, ám kínja enyhültével kezdte elölről ismét, hisz közben a félig kész szobor kihűlt! Megdermedt, hiába volt hát minden. Ezért kellett éberen vigyázni, megtervezni előre s végig gondolni százszor, ezerszer akár az összes mozdulatot. Így lett szemlélete is egyre inkább átgondolt, s egyre átfogóbb. Boldog vagyok, hogy mellette állhattam ezekben a pillanatokban.”
Én is a művész felé néztem, miként a hölgy. Merev, ke­mény vonásai csak nagy sokára lágyultak meg, akkor aztán végre, igaz alig észrevehetően, de elmosolyodott.
„De lássuk az újabb állomását ennek a felfedezőútnak. Egyszerűsödnek a formák. Alapgondolatok foglalkoztatják. Már nem a részletekre koncentrál, hisz furcsamód ujjai is érzékenyen reagálnak a hőre, egyre rövidebb ideig tud dol­gozni. Gyógykezelések után újrakezdi, de egyre többet kell pihennie. Ez itt a Hegy, az pedig a Ház.”
A teremben fullasztó hőség volt. a művész arca fénylett, a homályban állók már rég kigombolták felöltőjüket, mások meg alig leplezett mozdulatokkal legyezgették magukat, a hölgy semmit nem érzett az egészből. Beszélt lelkesen, fo­lyamatosan. Számomra már-már úgy tűnt, mintha egyenesen ő sugározná, ontaná ezt az egyre elviselhetetlenebb forróságot. Ingerülten próbáltam megnedvesíteni ajkamat, hiába, – mikor hanghordozásából végre egyértelműen kitűnt, hogy a végkifejlethez közeledik.
„Ez pedig itt a Teljesség, mutatott egy üveggömbre. Szinte eszköz nélkül dolgo­zik. Ezek a gömbök a legközelebb vannak ahhoz a tökéletes formához, amit a mester meg akar alkotni. Hosszú kísérletező út vezetett idáig, s most egy új korszak küszöbén köszöntöm a mestert! És most megkérjük, énekeljen nekünk.” Hermesz Veneto hátratett kézzel, mellkasát kidüllesztve előrelépett s dalra fakadt.
Nem tudtam odafigyelni, mert olyan izgatott lettem, hogy azonnal a galéria tulajdonosához léptem s lefoglaltam az üveggömböt, ami nem volt nagyobb, mint egy lúdtojás. Igen, ez lesz az én paliszander botom méltó feje.
Megkönnyebbült taps fogadta a kiállítás megnyitását, a terem lassan kivilágosodott s valaki végre kinyitotta a bejárati ajtót is, hogy mozogjon a levegő. Elsőnek a hölgy gratulált, gyengé­den ám tisztelettudó mértéktartással átölelve a művészt, majd sorban mindenki, kezdve a protokolláris vendégeken, Venetohoz lépett.
Én szerényen, elégedettségemet ügyesen palástolva visszahúzódtam, így véletlenül éppen a művész háta mögé sodródtam. Végig nézhettem az egész vendégsereget amint a mesterhez járul. A gratulálóknak mind, kivétel nél­kül megfagyott az arca. De bevallom mindez csak akkor tudatosodott bennem mikor végül én is sorra kerültem s kezet nyújtott. Mert ekkor oda kellett néznem a kezére s megértettem a többiek döbbenetét. Ugyanis kéz helyett valami furcsa csonkot ragadtam meg. Szinte tövéig hiányoztak az összes ujjai. Tekintete pedig egy nem várt, kéretlen, beismerő vallomás. Annyit súgott nekem, vigyázzon, öné lett az istenek véréből egy csepp. S akkor jutott el a tudatomig, hogy a mester a Rabszolgák dalát énekelte a Nabuccóból.
Az üveggömb azóta is ott van az asztalomon, azon a kis hőálló porcelán alátéten, amivel megvásároltam. Ott van előttem, mégis elérhetetlen. Ahogy megérinteném – ráégne a kezem.

 

 

Illusztráció: ‘Hermész’


Feltöltötte:

Napút Online adatlap-képe



Back to Top ↑

Tovább az eszköztárra

A weboldalon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy megkönnyítsük Önnek az oldal használatát. Felhívjuk szíves figyelmét, hogy az oldal további használata a cookie-k használatára vonatkozó beleegyezését jelenti. Több információ...

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát.

Bezárás